Sunday 1 June 2014

sahabat

Apabila kita terpaksa meninggalkan keluarga kerana memenuhi tuntutan untuk menyambung pengajian,terutama sekali mereka yang pergi menuntut ilmu di tempat yang jauh menyebabkan dia sukar untuk pulang keadaan ini lebih terasa bagi mereka yang pertama kali berpisah jauh dengan keluarga.
Antara soalan yang sering kita persoalkan
 "Apakah aku mampu ?"
"Apakah aku sudah cukup kuat ?"
"Apakah nanti aku akan baik-baik saja ?"
"Siapa yang akan jaga aku di sana ?"
Kita sering bermonolog sendiri mengenai pelbagai kemungkinan yang bakal kita hadapi di tempat orang sehingga kadang kita menjadi sangat takut untuk memulakan langkah itu kerana seakan ada suara yang mengatakan semuanya akan menjadi susah, perih dan payah.  Kita jadi takut.
Satu perkara yang sangat indah yang aku temui apabila terpaksa berpisah dengan keluarga tercinta ialah makna sebuah persahabatan. Ramai yang memberi definisi sahabat tapi bagi aku sahabat ialah apabila aku merasakan keberadaan mereka walaupun bukan di depan mata. Dapat bercerita kepada mereka dalam semua perkara.
Seorang sahabat tidak akan megiakan sahaja semua kata sahabatnya. Akan wujud perselisihan pendapat tetapi tidak akan menolak fakta bahawa kami masih sahabat.Sahabat yang mudah merajuk kerana terasa hati dengan sahabatnya belum layak digelar sahabat.Sahabat yang baik adalah apabila mereka menerima kita dari pelbagai sisi sama ada yang putih mahupun yang hitam. 
SAHABAT
Kadang mereka menjadi ibu yang sentiasa mengambil berat akan anaknya
Kadang mereka menjadi bapa yang sentiasa memberikan nasihat
Kadang mereka menjadi jiran yang sangat prihatin
Kadang mereka menjadi guru yang sedia berkhidmat memberikan tunjuk ajar
Kadang mereka menjadi kawan untuk berkongsi segala cerita
Kadang mereka menjadi orang asing yang penuh dengan misteri

No comments:

Post a Comment