Sunday 1 June 2014

Genius VS Rajin


"Seseorang yang pandai kalau malas akan jadi bodoh akhirnya."
"Orang yang bodoh kalau rajin akan jadi pandai akhirnya."
Kata-kata yang sampai sekarang aku masih pegang. Aku dilahirkan bukan sebagai seorang yang genius.Tidak diberikan keistimewaan oleh Allah untuk menjadi seorang yang genius yang mampu untuk memahami sesuatu perkara terutama dalam pelajaran dengan sekali baca sahaja.Aku perlu lebih dari sekali pembacaan.
Ramai yang beranggapan orang yang pandai adalah orang yang genius.Tapi bagi aku sendiri, aku boleh mendapat keputusan yang baik dalam pelajaran adalah kerana aku rajin dan sudah tentu kerana pertolongan Allah .Aku 'terpaksa' rajin kerana akau tahu kalau aku tidak rajin,aku akan ketinggalan dan aku akan menghadapi masalah.
Ada yang merasakan dia sudah cukup rajin tetapi masih belum mendapat keputusan yang diinginkan. Aku ada seorang kawan yang menghadapi masalah ini dan aku hanya mampu berkata
 " mungin bukan sekarang. Buat sahaja yang termampu nanti pasti ada balasan daripadaNya"
Kadang menjadi rajin membuat kita sangat penat sehingga kadang terasa mahu berhenti.Di sini lah perlunya Tuhan, keluarga dan mereka-mereka yang selalu menjadi tulang belakang kita.

Teruskan berusaha menjadi rajin.Pepatah Melayu ada mengatakan
"Belakang parang kalau diasah akhirnya akan tajam juga akhirnya"




No comments:

Post a Comment