Sunday 1 June 2014

Buya Hamka



Dalam beberapa minggu ini, hari aku di hiasi oleh cerita-cerita Buya Hamka yang sangat menarik.Abdul Malik Karim Amrullah atau lebih dikenali sebagai Hamka lahir pada 17 Februari 1908 di Minangkabau,Sumatera. Ia lahir sebagai anak pertama dari tujuh orang bersaudara dan dibesarkan dalam keluarga yang taat melaksanakan ajaran agama Islam. Ayahnya bernama Abdul Karim Amrullah, ulama pembaru Islam di Minangkabau yang akrab dipanggil dengan sebutan Haji Rasul, sementara ibunya, yakni Sitti Shafiyah, berasal dari keturunan seniman di Minangkabau.

Aku mula mencari mengenai Buya Hamka setelah aku menonton filem Sang Pencerah yang menceritakan bagaimana ajaran Muhammadiyah diwujudkan di Indonesia dan  penentangan yang harus mereka hadapi sehingga mereka berjaya memperkenalkan Islam yang sebenarnya kepada rakyat Indonesia pada ketika itu dan Buya Hamka merupakan salah satu pendakwah yang aktif dalam ajaran Muhammadiyah.

Apa yang menarik aku untuk mencari mengenai beliau adalah kerana cara dan pendekatan beliau untuk memperkenalkan Islam yang sebenarnya kepada rakyat Indonesia ketika itu yang aku rasakan sangat halus.Beliau bukan sahaja pendakwah malahan sasterawan yang menulis banyak buku yang terkenal.

Antara karya beliau yang dikenali ialah novel Di Bawah Lindungan Kaabah dan Tenggelamnya Kapal Vam Der Wijck. Aku telah memasang cita-cita untuk membaca dan berjinak-jinak dengan penulisan beliau yang sangat halus tetapi berkesan.
Di Malaysia seendiri, telah banyak ceramah dan forum yang membincangkan mengenai ketokohan Buya Hamka dalam menyampaikan risalah Islam









No comments:

Post a Comment