Sunday 1 June 2014

Perubahan


" Perlukah aku berubah ? "
" Untuk apa aku berubah ? "
" Bagaimana aku hendak berubah ? "
" Mampukah aku berubah ? "

Perubahan diambil daripada perkataan ubah yang membawa maksud mengubahsuaikan menjadikan sesuatu berubah dan sesuai dengan kehendak. Perubahan membawa seseorang itu menjadi lebih baik atau lebih jahat bergantung kepada niat untuk berubah.

Seseorang yang ingin berubah menjadi lebih baik merupakan orang yang sangat kuat kerana dia terpaksa melawan bisikan jahat dan jelingan tajam daripada manusia yang tidak ingin lihat dia menjadi lebih baik. Namun jangan pernah berhenti berusaha untuk berubah.

Tidak semua mampu untuk berubah menjadi baik secara total.Kadang ada yang kecundang di tengah jalan kerana tidak tahan dengan kuasa jahat atau mungkin dia telah penat. Jangan pernah melabel orang lain lebih rendah daripada kita kerana di sisi Tuhan kita adalah sama dan mungkin mereka yang kita anggap rendah akan berada lebih tinggi di sisiNya kerana semua orang punya waktu dan kesempatan untuk berubah.

Jangan pernah merasakan diri sudah cukup baik dan sempurna sehingga merasakan dirinya tidak perlu akan perubahan. Seseorang yang baik tidak akan mengaku dia baik bukan ?

" Manusia yang enggan berubah dan takut hendak berubah kerana satu risiko yang belum pasti asaa ialah manusia yang dungu. Seseorang yang takut hendak belajar ke peringkat lebih tinggi kerana bimbang dianggap sombong adalah orang yang membodohkan dirinya. "
-Dr. Maza-







No comments:

Post a Comment